loading...
جهان شناسی
اطلاعیه

با سلام خدمت کاربران عزیز

با توجه به درخواست های شما بخش ارسال پست توسط کابران فعال گردید و از این پس شما میتوانید مطالب مربوط نقاط دیدنی جهان را با نام خود در وبلاگ قرار دهید.لازم به ذکر است پست های شما پس از ارسال و ویرایش توسط ما ثبت خواهد شد.


برای آموزش بیشتر اینجا کلیک کنید.

                                                  

                                                              با تشکر از نگاه گرمتان


world بازدید : 188 یکشنبه 24 آذر 1392 نظرات (3)

گردشگری یکی از بخش‌های بسیار مهم اقتصاد اردن است. جغرافیای این سرزمین و ثبات و آرامش سیاسی آن- در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه اطراف آن- باعث شده‌است تا اردن به موقعیت فعلی خود از لحاظ جاذبه گردشگری دست یابد. فعالیتهای اصلی گردشگری در اردن شامل بازدید از مکانهای تاریخی بی شمار و مکانهای طبیعی بکر و مشاهده جاذبه‌های فرهنگی و مذهبی و سنتهای اردنی است. معروفترین جاذبه‌های گردشگری اردن در ادامه ی مطلب قابل مشاهد است.

 رود اُردُن (به عربی: نهر الأردن‎)‏(به عبری: נהר הירדן تلفظ: نِهـِر هایاردِن)‏ رودخانه‌ای است در جنوب غرب اسیا که به دریای مرده می‌ریزد. گروهی از پیروان دین‌های ابراهیمی این رودخانه را مقدس می‌دانند. درازای آن ۲۵۱ کیلومتر است.

پترا در معان، که مرکز نباتی‌ها است، شهری کامل است که در دل کوه آن را تراشیده‌اند. صخره‌های آن رنگی و اغلب صورتی است و ورودی این شهر قدیمی روزنه بزرگ و باریکی است به نام سیگ که آن هم در دل کوه جای گرفته‌است. در داخل شهرهای نیز بناهای بسیاری وجود دارد که تمام آنها (به استثنای ۲ مورد) از سنگ تراشیده شده‌اند، از جمله خزانه‌داری اردن که هم اکنون سازمان عجایب هفت گانه جدید آن را به عنوان یکی از نامزدهای قرار گرفتن در فهرست عجایب هفت گانه جدید جهان انتخاب کرده‌است.


ام قیس شهری است که در محل شهر ویران شده گادارا که از شهرهای روم باستان هلنی است، قرار گرفته‌است.

عجلون که به خاطر قلعه الرباض اسلامی اش معروف است.

عَجلون نام شهری در شمال اردن است. این شهر که بر روی تپه‌ماهورها قرار گرفته مرکز استانی به همین نام است. در عجلون آثار کاخی باشکوه از سده ۱۲ میلادی دیده می‌شود.

جراش، که به خاطر معماری رومی باستانی اش، ازقبیل ستونها و تاقهایش معروف است.

امان که تماشاخانه رومی اردن و چند موزه دیگر در آن جای گرفته‌اند.

ال کرک که کاخ ال-کراک که کاخی مهم ومتعلق به زمان صلاح الدین است در آن قرار دارد.

جاذبه هاب گردشگری مذهبی

مدابع، مرکز گردشگری مذهبی اردن است که اماکن مذهبی مهمی را در خود جای داده‌است.

جاذبه‌های دریایی

دریای مرده، که به خاطر شناوری عجیب و نمکهای طبیعی آن که در اغلب اوقات به چشم می‌خورد، شهرت یافته‌است. دریای میت که ۴۰۲ متر زیر سطح دریا قرار گرفته، پایین‌ترین نقطه اردن محسوب می‌شود و هر ساله ۱ متر پایین تر می‌رود.دریای میت در نزدیکی ود اردن قرار دارد.

عقبه شهری است در ساحل خلیج عقبه که مراکز خرید و هتل‌های فراوانی در آن قرار دارد و دسترسی به ورزشهای آبی در آن میسر است.

ارتفاع گودترین نقطه آن ۴۲۲ متر کمتر از سطح دریا است. بیشترین عمق آب تا کنون از ۳۷۸ متر بالاتر نبوده‌است. ۶۷ کیلومتر طول و ۱۸ کیلومتر عرض دارد. حجم آب دریاچه ۸۱۰ میلیون متر مکعب است. این دریاچه با ۳۳٫۷٪ غلظت مواد محلول شورترین دریاچهٔ دنیاست. به دلیل ارتفاع پایین این منطقه از سطح دریا، پساب کشاورزی و پساب ناشی از خاکشویی مناطق دورتر به صورت چشمه‌هایی در کف این دریاچه به آن وارد می‌شود. پساب‌های کشاورزی حاوی مقدار زیادی املاح معدنی هستند. تبخیر گسترده و ورود دائمی آب شور باعث بالا رفتن شدید غلظت آب و جرم حجمی آن شده‌است، به گونه‌ای که انسان در این آب شناور می‌ماند. با آنکه در میان هر سه ملکول در آب این دریاچه تنها دو تایشان ملکول آبند، بر روی سنگ‌های اعماق این دریاچه بیوفیلمهای سبز و باکتری‌های سولفیدخوار زندگی می‌کنند و گاه که وضعیت آب مساعد باشد، رویش آغازیان باعث به رنگ سرخ درآمدن آب دریاچه می‌شود.

دیگر مکانهای گردشگری

وادی رم صحرایی است مملو از کوه‌ها و تپه‌ها که در جنوب اردن قرار دارد. وادی رم به خاطر مناظر زیبا و چشمگیری که دارد و نیز به خاطر گونه‌های مختلف ورزش که در آن انجام می‌شود، از قبیل صخره نوردی، شهرت یافته‌است.

امان شهری است که بازارچه، مراکز خرید، هتلها و یک آمفی تئاتر قدیمی رومی و غیره در آن قرار دارند.

ماهیس که دارای مکانهای مذهبی مهم و چشم اندازهای زیبا است.

وادی رُم که با نام دره ماه نیز شناخته می‌شود در ۶۰ کیلومتری شرق عقبه قرار دارد و بزرگترین وادی در اردن است. نام رم احتمالاً از زبان آرامی گرفته شده و به معنی بالا یا بالاتر است. ارتفاع این وادی از سطح دریا ۱۸۰۰ متر است. در این مکان آثاری از انسان‌ها و فرهنگ‌های پیش از تاریخ از جمله مردم نبطی شامل نقاشی‌های روی سنگ، پرستشگاه و سنگ‌نگاره به جا مانده‌است. این مکان در سال ۲۰۱۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. وادی رم در کنار "شهر سنگی پترا" و "شهر ساحلی عقبه" ضلع سوم مثلث طلایی گردشگری اردن را تشکیل دهد. امروزه در وادی رم چند طایفه از اعراب بیابان‌نشین زندگی می‌کنند و سرچشمه اصلی درآمد آن‌ها گردشگری است. این بادیه‌نشینان در سیاه‌چادر زندگی می‌کنند و امروزه نیز بر شتر سوار می‌شوند. در اروپا وادی رم به‌ویژه در ارتباط با افسر بریتانیایی معروف به لورنس عربستان شهرت دارد. او به هنگام خیزش عرب‌ها در سال‌های ۱۹۱۷ و ۱۹۱۸ سپاهیان عرب خود را در وادی رم برای تاختن به عقبه آماده کرد. فیلم لورنس عربستان درباره زندگی او نیز در همین وادی ساخته شده‌است.


ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط sara در تاریخ 1392/09/28 و 16:58 دقیقه ارسال شده است

کارتون خوبه قشنگه خسته نباشید
پاسخ : خواهش میکنم شکلک

این نظر توسط amir در تاریخ 1392/09/28 و 16:57 دقیقه ارسال شده است

جالب بود
پاسخ : قابلی نداشت

این نظر توسط زهرا در تاریخ 1392/09/28 و 16:37 دقیقه ارسال شده است

خیلی خوب بود لطفا درباره ی آرژانتین هم مطلب بگذارید.
پاسخ : خواهش میکنم قابلی نداشت


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
وبلاگ world تلاش می کند تا ایرانیان عزیز را با تمدن وفرهنگ کشورهای خارجی آشنا کند و امیدوار ست که در این راه بتواند قدمی محکم و موثر بردارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما کدام یک از اماکن زیر جاذبه ی تورسیتی بیشتر دارند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 21
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 124
  • بازدید ماه : 124
  • بازدید سال : 4,402
  • بازدید کلی : 25,717
  • مکث...

    داخل اتوبوس نشسته بودیم ، از دوستم پرسیدم : 

    شهید همت رو می شناسی ؟گفت: همون اتوبانه ؟ آره ؛ چند بار از اونجا رد شدم.

    گفتم: ازش چی می دونی ؟...لبخندی زد وگفت: اینکه مسیر ما واسه رسیدن به خونه مادر بزرگمه ،شهیده دیگه، اسماشونو روهمه اتوبانا وکوچه ها گذاشتن ،همه می شناسن دیگه!سرمو پایین انداختم و ساکت شدم ....دلم سوخت . زیر لب گفتم:اونکه مردم می شناسن ، مسیر خونه مادر بزرگه نه شهید همت و شهید همت ها

    شهید همت اسم یه راه نیست ، جهت راهه!

    دیکشنری انلاین